Gezonder eten

Eet acht porties groenten per dag!
De meeste mensen eten te weinig . Fruit en groenten zijn nochtans de leveranciers van heel wat beschermende voedingsstoffen.
Grootschalig onderzoek, op basis van bijna 150 wetenschappelijke publicaties, toont dat jaarlijks bijna acht miljoen overlijdens wereldwijd voorkomen worden wanneer iedereen acht tot tien porties (800 gram) groenten en fruit per dag zou eten.

Wat een portie precies inhoudt, hangt ervan af. Een portie fruit is 80 gram, of een kleine banaan of een appel.
Voor een portie gekookte spinazie of erwten rekent men drie volle eetlepels. Appel, peer, citrusvrucht, salade, bladgroenten, paprika’s, wortelen en koolgroenten (kruisbloemigen: van broccoli tot waterkers) zijn geassocieerd met minder sterfte, maar eigenlijk is veel meer onderzoek nodig om specifieke groenten en fruit aan te wijzen als uitschieters.

Ontgiftig jezelf met de juiste voeding
Je kunt je beperken tot alleen groenten- en vruchtensappen, water en kruidenthee. Doe dat dan bij voorkeur niet langer dan twee tot uiterlijk drie dagen. En plan het zo dat je die dagen geen stressvolle en inspannende activiteiten hoeft te doen. Doe hoogstens wat lichte, yoga-oefeningen.
Het ontgiftingddieet dat eruit bestaat enkel bepaalde voedingsmiddelen te gebruiken in combinatie met water, vruchtensappen en kruidenthee, kun je langer volhouden en is iets gematigder.

Gebruik daarvoor volgende voedingsmiddelen:
Eet vers fruit of pers het uit. Doe rustig aan met, of vermijd de grapefruit. Deze heeft een erg sterke uitwerking op de lever en kan in combinatie met een ontgifting te veel van het goede zijn.
Gebruik verse groenten – behalve mais. De voorkeur gaat uit naar broccoli, bloemkool, venkel, knoflook, artisjokken, rode en groene groenten.
Zet rijst op het menu en kies voor zilvervliesrijst of basmatirijst. Ook rijstwafels, rijstcrackers en pasta van rijst wordt aanbevolen. Peulvruchten – erwten, kidney bonen, kikkerertwen zijn allemaal prima.

Bron: abcgezondheid.nl