Wat kun je doen aan chronische vermoeidheid of burn-out?

Ben jij regelmatig moe en futloos?

Tegenwoordig zijn we vaak druk met van alles en doen we veel op de automatische piloot.
Als je niet op tijd op de rem trapt, dan zou dit wel eens kunnen uitlopen op een burn-out.
Mensen met een burn-out hebben vaak last van depressieve stemmingen, stressovergevoeligheid en vermoeidheid.
Als je hier symptomen van herkent, is het belangrijk dat je op tijd hulp zoekt.
Neem een paar stapjes terug en/of laat je testen met de VitaliteitsScan Nilas MV (twv €45, zie hier de vergoeding).


Toch zijn er ook mensen die niet zo heel veel doen, maar zich moe en futloos voelen. Hoe kan dit?
Er zijn verschillende redenen waardoor je (chronisch) vermoeid kunt zijn:
– Te weinig water drinken (minder dan 1,5 liter water/8 glazen per dag)
– Ongezond eetpatroon
– Te drukke levensstijl
– Onvoldoende beweging
– Onvoldoende nachtrust
– Stress
Er zijn ook verschillende onderzoeken die suggereren dat chronische vermoeidheid te wijten is aan ontstekingen in de darm.
Wil je weten of dit ook het geval is bij jou?
Laat je darmen dan onderzoeken d.m.v.:

Chronische vermoeidheid kan zo’n impact op je leven hebben, dat je veel dingen (die je leuk vindt) niet meer kunt doen.
Enkele tips die kunnen helpen bij CVS/burn-out:
• Zorg voor een gevarieerd eetpatroon
• Eet dagelijks verse groenten en fruit
• Zorg voor voldoende nachtrust (Geen mobiele telefoon gebruiken of PC na 20.00 uur)
• Beweeg minstens 30 min per dag (maak bijv een wandeling in de pauze)
• Zwemmen en/of wandelen, maar laat je lichaam niet overbelasten
• Luister naar vrolijke muziek
• Neem meer tijd voor de ontspanning
• Vermijd zoveel mogelijk het (slecht) nieuws
Wat ook heel goed kan helpen is de therapeutische deken of de therapeutische slaapzak. Deze speciale deken of slaapzak geeft energie en kan helpen bij uitputtingsverschijnselen en weinig energie.

Zorg goed voor jezelf, het gaat om jouw gezondheid!

Door Jessica Dam, VA

Bron:
abcgezondheid.nl

Burn-out en het POMC-gen